„Ukrzesłowiona II”; niedatowana; gwasz, papier; 41.6 × 29.3 cm; kolekcja prywatna
„Ukrzesłowiona II”; niedatowana; gwasz, papier; 41.6 × 29.3 cm; kolekcja prywatna
Kuratorzy
Wojciech Grzybała

Wojciech Grzybała

Wojciech Grzybała jest absolwentem Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, marszandem i dziennikarzem. Zajmuje się sztuką polską Młodej Polski. Był asystentem kuratorskim i współproducentem wystawy Andrzej Wróblewski. To the Margin and Back (Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010). W 2012 założył Fundację Andrzeja Wróblewskiego, której jest prezesem. Współkurator wystawy Andrzej Wróblewski. Patrzeć wciąż naprzód (Muzeum Narodowe, Kraków, 2012–13) oraz współredaktorem monografii artysty Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957) (2014). Obecnie pracuje nad katalogiem raisonné twórczości Wróblewskiego. Grzybała jest członkiem Stowarzyszenia Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie.

Marko Jenko

Marko Jenko

Marko Jenko posiada tytuł doktora historii sztuki oraz tytuł licencjata z języka francuskiego i literatury Wydziału Sztuki Uniwersytetu w Lublanie. Od 2010 roku jest kuratorem sztuki dwudziestego wieku, ze szczególnym uwzględnieniem modernizmu słoweńskiego i jugosłowiańskiego oraz regionalnej awangardy historycznej w Moderna galerija (MG + MSUM) w Lublanie. Był kuratorem wielu wystaw, w tym pierwszej retrospektywnej wystawy sztuk wizualnych w Jugosławii lat trzydziestych, pt. On the Brink: The Visual Arts in the Kingdom of Yugoslavia (1929–1941) w Moderna galerija (2019). W swojej pracy teoretycznej skupia się głównie na tematach łączących sztukę, historię sztuki, psychoanalizę i filozofię. Jenko jest także tłumaczem i do tej pory przetłumaczył na słoweński dzieła Gérarda Wajcmana, Jacquesa Lacana, Gillesa Deleuze, Jacquesa Ranciera, Monique David-Ménard, Jeana Starobinskiego, Johna Bergera, Davida Freedberga i innych.
Magdalena Ziółkowska

Magdalena Ziółkowska

Magdalena Ziółkowska jest doktorką historii sztuki i kuratorką. W latach 2006-2010 była kuratorką gościnną w Van Abbemuseum w Eindhoven, gdzie była kuratorką projektów takich jak: Notes From the Future of Art: Selected Writings of Jerzy Ludwiński (2007) i Andrzej Wróblewski. To the Margin and Back (2010). W latach 2008–2014 pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie nadzorowała projekty takie jak: Sztuka ma zawsze swoje konsekwencje (2008–10), Tytuł roboczy: archiwum (2008–9), Sanja Iveković: Trening czyni mistrza (2009), Oczy szukają głowy do zamieszkania (współkuratorka, 2011) i Hüseyin Bahri Alptekin. Zajścia, zdarzenia, okoliczności, przypadki, sytuacje (współkuratorka, 2013–14). W latach 2015–18 była dyrektorką Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie, gdzie była kuratorką m.in. wystawy Ines Doujak. Bezpańskie głosy (2017). Od 2012 roku jest wiceprezeską Fundacji Andrzeja Wróblewskiego, którą założyła wspólnie z Wojciechem Grzybałą. Była współkuratorką wystawy Andrzej Wróblewski. Patrzeć wciąż naprzód (Muzeum Narodowe, Kraków, 2012–13) i współredaktorką monografii artysty Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957) (2014). Do jej ostatnich projektów należy publikacja Plasticity of the Planet. On Environmental Challenge for Art and Its Institutions (2019). Od 2020 roku współpracuje z magazynem Artforum. Obecnie jest kierowniczką Działu Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

UP